Nordic walking - Kije

Opublikowano : 2018-12-01 19:05:04
Kategoria : Aktywność fizyczna

Nordic walking - Kije

Decydującą rolę dla prawidłowej techniki oraz uzyskania korzyści z uprawiania Nordic Walkingu dają właściwie dobrane kije. Kije produkuje się z mieszanki włókna szklanego i włókna węglowego. Górna część kijów o zmiennej długości może być wykonana z aluminium, a dolna — z włókna węglowego. Specjalny kij do nordic walkingu powinien zapewniać:

a. Amortyzację podczas marszu i ćwiczeń

b. Łatwą zmianę kierunku

c. Podparcie Im twardsze jest tworzywo, z którego zrobione są kije, tym bardziej obciążone zostają wszystkie stawy kończyn górnych.

Sztywne, ale elastyczne materiały w połączeniu z wyważoną konstrukcją kijów powinny neutralizować większą część obciążenia. Jak dobrać właściwe kije? Najprościej jest ustalić prawidłową długość kija, gdy w postawie wyprostowanej weźmiesz kij i postawisz go przed sobą. Boczna rękojeść kijka powinna być na wysokości twojego pępka. Kijki odgrywają decydującą rolę dla prawidłowej techniki oraz przyjemności z uprawiania nordic walkingu.

Jak kupujemy kije.

Przy kupnie kijków warto zwrócić uwagę na:

  1. Producenta, proponujemy firmę Leki
  2. Dopasowanie rękojeści kija do dłoni
  3. Wymienne końcówki/ pozwalają nam chodzić w różnych po różnej nawierzchni: asfalt, piach itp./
  4. Trwałość uchwytów i pasków
  5. Kijki są w jednym kawałku /bez regulowanej wysokości dają zdecydowanie lepsze efekty/. UWAGA: Wykluczamy kije przeznaczone do wędrówek pieszych i górskich, jazdy na nartach czy teleskopowe!

Jak się ubrać

Jak w przypadku każdej aktywności ruchowej, ważne jest, aby poza dobrym/odpowiednim sprzętem odpowiednio się ubrać. Na co zwracać uwagę:

  • Czy właściwie dobraliśmy obuwie

  • Czy nasz strój jest funkcjonalny i zapewnia nam swobodę ruchu i chroni przed deszczem i zimnem

  • Czy zabraliśmy ze sobą pas biodrowy z kieszenią na butelkę wody lub izotoniku

Podczas zimna ubieramy się wg poniższych zasad: Na ubranie do nordic walkingu składają się 3 warstwy odzieży. Wewnętrzną, środkowa oraz zewnętrzna. Ilość warstw powinna być dopasowana do panujących warunków atmosferycznych.

a. PIERWSZA WARSTWA-bielizna termoaktywna-koszulka oraz spodnie. Ta warstwa przylega do ciała, dlatego jest tak ważna w utrzymywaniu odpowiedniej termoizolacji.

b. DRUGA WARSTWA-na bieliznę zakładamy zawsze odzież, która ma za zadanie zapewnić nam ciepło i chronić przed wiatrem. Środkowa, druga warstwa odzieży nie styka się już bezpośrednio z ciałem, choć powinna być miękka i wygodna, by nie krępować ruchów. Na górę możemy wybrać polar, bluzę sportową, a jako dolną część ubrania spodnie dresowe.

c. TRZECIA WARSTWA-jest bardzo istotna, w czasie niekorzystnych warunków pogodowych. Śnieg, deszcz czy wiatr potrafią skutecznie zniechęcić do outdoorowych aktywności, dlatego powinniśmy zaopatrzyć się w ubrania, które chronią przed wiatrem, mrozem czy deszczem. Dobrym pomysłem są tutaj wszelkiego rodzaju softshelle, kurtki czy wiatrówki.

d. BUTY, które można wybrać do nordic walkingu, to buty sportowe, nadające się do biegania oraz buty outdoorowe, w których często można oglądać górskich piechurów. Nie ma złej pogody na nordic walking, jest tylko nieodpowiedni strój i sprzęt!

Akcesoria do uprawiania Nordic Walkingu

Efektywny nordic walking, to również kontrola naszego ciśnienia, tętna czy ilości spalanych kalorii. Pomocne, w tym będą:

  • Pulsmometr-Jeżeli szanujesz swoje ciało i chcesz poprawić kondycję, nie ryzykując uszczerbku na zdrowiu, pulsometr powinien stać się twoim nieodłącznym i najważniejszym partnerem podczas treningów.

  • Krokomierz-Przy jego zakupie sprawdź, czy ma poniższe funkcje:

  • licznik kroków,

  • licznik kilometrów,

  • licznik kalorii, oraz czy łatwo jest odczytać dane na wyświetlaczu, kiedy świeci słońce.

Jak ustalić swój puls na treningu.

Najprostszą metodą jest ustalenie pulsu maksymalnego według wzoru:

220 - WIEK = PULS MAKSYMALNY

I Tak przykładowy puls pięćdziesięciolatka, to: 220 – 50 = 170, a sześćdziesięciolatka, to: 220 – 60 = 160. Wzór ten daje orientacyjny punkt odniesienia. Prawie 1/3 wszystkich ludzi wykazuje odstępstwa od tej reguły, nawet na poziomie do 30 uderzeń serca więcej lub mniej. Gdzie i z kim ćwiczyć? Możesz uprawiać nordic walking samodzielnie, jednak nie ma większych korzyści jak wspólne maszerowanie. Wzajemna motywacja, poznawanie nowych osób, podtrzymywanie znajomości. Zapraszamy do naszej sekcji NORDIC WALKING, w KLUBIE GREEN ZONE ACTIVE, w Kaliszu. Ul. Złota 45a. Dołącz do nas.