Piramida zdrowia

Opublikowano : 2018-12-01 19:18:17
Kategoria : Zdrowe odżywianie

Piramida zdrowia

Bo jedzenie ma znaczenie!

Piramida Zdrowia i Aktywności Fizycznej

W nowej piramidzie zdrowia można zauważyć wiele zmian. Najważniejsza to uwzględnienie aktywności fizycznej jako najważniejszej w całej piramidzie. Ruch wraz z odpowiednią dietą powinien być traktowany jako nierozerwalny duet. Aktywność fizyczna nie musi wcale oznaczać sportu wyczynowego. Ważne aby wybrać dla siebie rodzaj ruchu, który najbardziej nam odpowiada i robić to systematycznie, tzn. około 30 minut 5 razy w tygodniu.

Kolejna zmiana to umieszczenie warzyw i owoców u podstawy piramidy tak aby warzywa i owoce były podstawą posiłków. Dzienna porcja powinna wynosić minimum 400 g . Następne piętro przedstawia produkty zbożowe. Powinno się wybierać produkty pełnoziarniste, z dużą zawartością błonnika pokarmowego, cynku, magnezu, żelaza oraz witamin z grupy B. Dalsze piętro piramidy zajmują produkty mleczne, które są źródłem głównie białka oraz wapnia i witaminy B2. Dalej znalazły się mięso, ryby, jaja, nasiona roślin strączkowych. Są one źródłem białka, witamin z grupy B oraz żelaza. Na samej górze piramidy przedstawiono oleje roślinne i orzechy, które są źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Nowa piramida wyznacza generalną ideę zdrowego odżywiania, przestrzegając jej należy pamiętać aby wyeliminować cukier i sól , natomiast zwiększyć spożycie ziół i błonnika oraz pić około 1,5 litra wody dziennie.

Co to jest piramida żywieniowa?

W Polsce pierwsza piramida żywienia powstała w 1995, na świecie w 1992. Możemy spotkać różne piramidy, bo są one dostosowywane do zaleceń w kraju publikacji. Polska piramida jak wiele innych zmieniała się w ostatnich dziesięcioleciach. Dzięki rozwojowi nauki związanej z żywieniem człowieka, zmianom naszego stylu życia, świadomości prozdrowotnej zalecenia dotyczące zdrowego odżywiania ulegają i ulegać będą modyfikacji i zmianom. Aktualna wersja Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej pochodzi z 2016 roku i jest zgodna z zaleceniami WHO (Światowej Organizacji Zdrowia). Autorzy piramidy przedstawili w jak najprostszy, graficzny sposób ideę zdrowego odżywiania, którego stosowanie daje szansę na zdrowe życie, sprawność umysłową i fizyczną.

Jak czytać piramidę?

Piramida przedstawia w sposób graficzny i najprostszy proporcje w jakich powinno przyjmować się poszczególne grupy spożywcze. Im wyżej dana żywność jest na grafice, tym mniej powinno się jej przyjmować. Należy pamiętać, że grafika pokazuje głównie ilości pokarmów a nie ich wartości odżywcze.

Dla kogo jest piramida żywienia?

Piramida żywieniowa przeznaczona jest dla osób zdrowych. Przestrzeganie jej zasad może działać profilaktycznie w przypadku wielu chorób. Osobom narażonym na choroby przewlekłe takie jak cukrzyca typu II, otyłość, nadciśnienie czy osteoporoza zaleca się modyfikację diety po konsultacji z lekarzem i dietetykiem.

Tu należy dodać zdjęcie aktualnej piramidy zdrowia

http://www.izz.waw.pl/pl/zasady-prawidowego-ywienia

źródło: Instytut Żywności i Żywienia